Het ministerie wil het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand moderniseren. Het perspectief van rechtzoekenden is het startpunt en vormt de basis voor de inrichtingskeuzes die worden gemaakt in het nieuwe stelsel. O.b.v. door onderzoeksbureau Panteia uitgevoerd onderzoek naar doelgroepen voor de gesubsidieerde rechtsbijstand en de bijbehorende life-events voor die doelgroepen (scheiden, schulden, ontslag, etc.), heeft het ministerie de opdracht uitgezet om persona’s op te stellen voor de verschillende doelgroepen. Deze persona’s dienen voor:
- Het ontwikkelen van nieuwe diensten i.s.m. rechtshulpverleners (juridische loketten, juristen, advocatenkantoren, UWV, etc.) en rechtshulpzoekenden;
- Het ontwikkelen van klantreizen zodat doelgroepen zo optimaal mogelijk de weg naar een oplossing kunnen vinden.
Doel: rechtshulpzoekenden zo efficiënt mogelijk door dit (deels offline, deels online) proces van hulpverlening te loodsen (welke hulp past het beste op welk moment, welke touchpoints zijn er = hoe en hoe vaak komen ze in aanraking met de hulpverleners).
Hartcopy was verantwoordelijk voor het opstellen van de persona’s en een handleiding voor intern gebruik. Panteia was verantwoordelijk voor het doelgroepenonderzoek, K2 Marketing en Gemini Design voor het ontwikkelen van de communicatiemiddelen.